Dagsarkiv: februari 21, 2014

Sveriges Radio

Då och då de senaste tre åren har jag blivit uppringd av journalister. Jag tackar alltid nej till att bevilja en intervju men brukar erbjuda dem möjligheten att skicka mejl till mig som jag kan överväga att kommentera på ett sådant sätt att de kan bifoga delar av eller hela kommentaren i sin produktion. Det här är ett exempel på en sådan konversation från förra veckan med Sveriges Radio. Just i det här fallet tycker jag det var en ovanligt artig journalist. Jag stryker namnet på denne.

”Hej!

Det är de här frågorna jag ville ha svar på när jag ringde dig:

+ Vilka personer står som kandidater på SD:s kommunlista i Umeå och landstingslista i Västerbotten? Namn, ålder, yrke.

+ I vilka kommuner i Västerbottens län har SD beslutat ställa upp i kommunvalet?

+ Finns det några kommunala och eller landstingsfrågor som SD har bestämt sig för att driva i valrörelsen?

Tacksam för svar idag.

Med vänlig hälsning, [person på Sveriges Radio]”

Efter någon timme skickade jag följande svar:

”Jag har noterat dina frågor. Jag kommer vidareföremedla att när SD i Västerbotten bestämt sig för hur de slutgiltiga listorna på kandidater som lämnas in till Länsstyrelsen för tryckning av valsedlar kommer att se ut så är SR Västerbotten en av intressenterna av att få ta del av denna information. Jag kommer även vidareförmedla att när SD beslutar sig för att offentliggöra frågor att driva inför valet så är SR intresserade av att så snabbt som möjligt ta del av denna information.

I och med att läget inför det här valet är lite annorlunda än tidigare då ”nätet” växt sig så mycket starkare än inför tidigare val så har jag även en fråga till dig.

1. Vilket taktiskt-strategiskt behov anser du att Sverigedemokraterna har av att använda sig av SR som primär informationskanal?

Speciellt intresserad är jag av om du kan hänvisa till tidigare produktioner av Sveriges Radio som du tror kan ha bidragit till att stärka partiet och dess stöd hos väljarkåren. Nu i år är det EU-val och om du kan ge exempel på produktioner där SR belyst att alla andra partier än Sverigedemokraterna i Sveriges Riksdag häromåret röstade för att medlemskapet i EU skulle skrivas in i grundlagen, eller tydliggör att Sverigedemokraterna är det enda riksdagspartiet som slåss för ett mångfaldens Europa där varje land ska ha rätt att bevara sin särart, så kan det påverka mig när jag ger råd till partiet om huruvida jag tycker att det ska använda sig av SR som primär informationskanal.

Med vänliga hälsningar
/Henrik Agerhäll”

I det här fallet var det faktiskt journalisten som terminerade konversationen, i vanliga fall brukar det vara så att journalisten börjar tramsa och jag inte orkar skriva fler mejl…